loading...
آنلاین هشترود
مهدی علی پور بازدید : 145 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (2)

به مناسبت فرارسیدن هفته معلممقاله ای به مناسبت فرارسیدن هفته معلم

دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.    

تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.

انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.

معلمی شغل نیست؛ معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. (کلام شهید رجائی)

دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.

در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند ...


ارزش و مقام معلم

شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد كه بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یكی از آن معلمان راستین است كه اولاً با نگاه تركیبی به همه معارف بشری نظر می كند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را كامل می سازد. خداوند را می خوانیم كه او رابا سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) محشور سازد.


هنر معلمی

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است:

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)

بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.

مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد:

چو قاف قدرتش دَم بر قلم زد هزاران نقش بر لوح عدم زد

از این رو، می توان گفت که هنر شگفت معلمی از آن خداوند عالم است.

ـ شهید ثانی رحمت الله درباره هنر معلمی خداوند می فرماید:

خداوند از آن جهت به وصف (اکرمیت) و نامحدود بودن کرامتش، توصیف شد که علم و دانش را به بشر ارزانی داشته است. اگر هر مزیت دیگری، جز علم و دانش، معیار فضیلت به شمار می رفت، شایسته بود همان مزیت با وصف (اکرمیت) در ضمن این آیات همراه و هم پا گردد و آن مزیت به عنوان معیار کرامت نامحدود خداوند به شمار آید. کرامت الهی در این آیات با تعبیر «الاکرام» بیان شده است. چنین تعبیری می فهماند که عالی ترین نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترین مقام و جایگاه او، یعنی علم و دانش هم طراز است.به همین جهت امام خمینی (ره) می فرمود:

معلم اول خدای تبارک و تعالی است ..... به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.


معلم در کلام امام خمینی (ره)

نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند.

تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.


 معلم در سخنان مقام معظم رهبری

دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند.

اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: «من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.» این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.


معلم در کلام استاد مطهری

معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتش گیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گیره از خارج می آورید و آن قدر زیر این چوب ها و هیزم ها قرار می دهید که اینها کم کم مشتعل شود.


مقام معلم (استاد حسین شهریار)

می توان در سایه آموختن

گنج عشق جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم

پس، سویدای سواد آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم

از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو

چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما

ای به طوفان جهالت نوح ما

یک پدر بخشنده آب و گل است

یک پدر روشنگر جان و دل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین

آنکه دین آموزد و علم یقین

داستانی زیبا از رابطه شاگرد و معلم

بهترین نوع این رابطه که سرشار از ادب و فروتنی است، در داستان حضرت موسی (ع) به عنوان شاگرد و حضرت خضر (ع) در مقام معلم ـ نمود دارد. موسی (ع) مأمور شد تا از بنده ای صالح به نام خضر (ع) کسب علم کند. قرآن آغاز گفت و گوی این معلم و شاگرد را این چنین بیان می کند:

قال له موسی هل اتبعک علی ان تعلمن مما علمت رشداً * قال انک لن تستطیع معی صبراً * و کیف تصبر علی ما لم تحط به خبراً * قال ستجدنی ان شاء الله صابراً و لا اعصی لک امراً * قال فان اتبعتنی فلا تسئلنی عن شی ءٍ حتی احدث لک منه ذکراً. (کهف: ۶۶ ـ ۷۰)

موسی به او گفت: «آیا از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده که مایه رشد است به من بیاموزی؟ گفت : «تو هرگز هم پای من نمی توانی صبر کنی و چگونه در مورد چیزهایی که از آن شناخت نداری، شکیبایی می کنی؟» گفت: «اگر خدا بخواهد، مرا شکیبا خواهی یافت و در هیچ کاری نافرمانی تو نمی کنم». گفت: اگر به دنبال من آمدی، چیزی از من مپرس تا خودم از آن با تو سخن بگویم.»

مهدی علی پور بازدید : 107 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

مراسم تجلیل از مقام هنری استاد سیدمحمد بطحائی برگزار خواهد شدمراسم تجلیل از مقام هنری استاد سیدمحمد بطحائی برگزار خواهد شد

مراسم تجلیل از استاد سیدمحمد بطحائی و نمایشگاه آثار ایشان در محل خانه فرهنگ استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان هشترود گفت : مراسم تجلیل از مقام هنری هنرمند و استاد نقاشی هشترود سید محمد بطحائی در روز سه شنبه مورخه 15 اردیبهشت ماه سال 1394 راس ساعت 18 در محل تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی( خانه فرهنگ) استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد.

در این مراسم که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فرمانداری شهرستان هشترود و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هشترود برگزار خواهد شد مقامات و روسای ادارات شهرستان و استان و هنرمندان و نخبگان فرهنگی و علمی شهرستان حضور خواهند داشت. در پایان مراسم نیز نمایشگاه آثار هنری استاد سید محمد بطحائی افتتاح خواهد شد. نمایشگاه از روز 15 تا 23 اردیبهشت ماه جهت بازدید علاقمندان هنر و نقاشی دایر خواهد بود

مهدی علی پور بازدید : 104 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

نامه شورا به معاونت محترم عمرانی استاندارینامه شورا به معاونت محترم عمرانی استانداری

جناب آقای مهندس پور مهدی

معاونت محترم عمرانی استانداری

باسلام و احترام همچنانکه مستحضرهستید شهرستان هشترود با پیشینه قریب به نیم قرن سابقه قدمت شهرو شهرستان بودن از معدود شهرهای استان دلاور پرور آذربایجان و همچنین میهن اسلامی میباشد که علیرغم داشتن استعداد و توان بالقوه و رشد و توسعه از قبیل وسعت بسیار زیاد زمینهای مستعدکشاورزی که آنرا به انبار غله استان مشهور نموده و عبورنزدیک به یکصدکیلومترآزاد راه پیامبر اعظم ( ص ) و راه آهن سراسری جمهوری اسلامی ایران و ترانزیت کالا مسیر اروپا و آسیا ( از طریق آزاد راه ) و سد بزرگ سهند و دو سد دیگر ووجود معاون غنی که خوراک اصلی کارخانه های بزرگ چینی آلات و کاشی سرامیک ایران و قلعه باستانی ضحاک و … بسیاری دیگر که متاسفانه بجای بالفعل نمودن آنها و رشد و توسعه شهرستان و ایجاد اشتغال وخود کفائی و آبادانی منطقه فرار مغز ها نخبه گان و دیگر سرمایه های عظیم انسانی و غیره گشته و به چنین روزی افتاده که در مسافرت های مسئولین گرامی و حضرتعالی کاملاً مشهود و قابل لمس و درک می باشد .

در پی فرمایشات گهر بار استاندار فهیم آذربایجان جناب آقای دکتر جبار زاده مبنی بر زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره شهرستان و عنایات خاص معظم له وحضرتعالی و سایر مسئولین محترم استان ، بنظر شورا این درد  و زخم چرکین محرومیت زمانی درمان و التیام می یابد که به شهر هشترود بعنوان مرکز شهرستان و جاذبه کافی ومدلل برای جذب سرمایه گذاری و ممانعت از مهاجرت بی رویه و احتمال مهاجرت معکوس همشهریان از شهرهای بزرگ به وطنشان را داشته و با طنازی و دلربائی دل عاشقان شکست خورده و هجران گشته خود را بدست آورده و با رشد و توسعه و شکوفائی و داشتن فضای سبز و گردشگری همچون بوستان زیبا و دل انگیز در ورودی آذربایجان ، عزیزان را عطر آگین و خوشبو نماید .

لذا در اجرای نامه شماره ۴/۵۶۲ مورخه ۲۹/۱/۹۴ شهرداری از حضرتعالی خالصانه تمنای صدور اوامر مقتضی در جهت اجرائی شدن الحاق محله خورجستان به محدوده شهر که عملاً او اول انقلاب به شهر وصل بوده صادر فرمائید . ضمناً بازنگری طرح جامع شهر بر اساس اولویتها ونیازهای فعلی وچشم انداز توسعه عمران آینده شهرهشترود و تائید مصالحه نامه های فی مابین شهرداری وشهروندان ( حد اقل تا آخر سال ۹۳ ) که مراحل تایید شورا در فرمانداری انجام پذیرفه است .

همچنین کمک و مساعدت استانداری در قالب نوسازی ناوگان ماشین آلات سنگین شهرداری از طریق سازمان همیاری شهرداریها و تخصیص اعتبار لازم جهت اجرای حد اقل یک کیلومتر دیوار ساحلی رودخانه که باعث رفع کلی مشکلات بهداشتی و اجتماعی شهر میگردد.

لذا از جنابعالی استدعا داریم نسبت به این شهر استعداد خیز که به جزیره ی استعدادها معروف است عنایت ویژه ای داشته باشید.

رئیس شورای اسلامی شهر هشترود – مصطفی پور

مهدی علی پور بازدید : 189 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

همایش مشترک فرهنگیان هشترود و چاراویماق بمناسبت روز معلمهمایش مشترک فرهنگیان هشترود و چاراویماق بمناسبت روز معلم/عکس

بمناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، همایش مشترک فرهنگیان هشترود، چاراویماق و نظرکهریزی در روستای آبگرم چاراویماق برگزار شد.

بمناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، همایش مشترک فرهنگیان هشترود، چاراویماق و نظرکهریزی در روستای آبگرم چاراویماق برگزار شد. در این همایش که به میزبانی آموزش و پرورش شهرستان چاراویماق برگزار شد حضور در آب گرم این روستا و برگاری مراسم در مسجد این روستا از مهمترین برنامه های اجرا شده در این روز بود.

 

 

 

 

DSC_0854

DSC_0855

 

DSC_0856

 

DSC_0861

 

DSC_0862

 

DSC_0863

 

DSC_0864

 

DSC_0867

 

DSC_0868

 

DSC_0869

 

DSC_0870

پیک هشترود

تعداد صفحات : 203

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی